إغلاق
 

Bookmark and Share

الضحك قال ياسم ع التكشير ::

الكاتب: بثينة كامل
نشرت على الموقع بتاريخ: 10/09/2006

 

اعترافاتي الشخصية: الضحك قال ياسم ع التكشير

إذا كان تبسمك في وجه أخيك صدقة فما بالك لمّا تبتسم في وش زوجتك واللا تضحك في وجهها ، إزاي ممكن فعلا نعيش من غير ضحك،صعب.. بل مستحيل، لكن الأهم هل نقدر نعيش من غير ضحك داخل بيوتنا؟ هل نقدر نبث روح المرح والابتسام والبهجة بين الأربع جدران في بيوتنا؟ مهم جدا نسأل نفسنا هل نضحك من جوه قلبنا فعلا لكن الأهم هل نضحك مع زوجنا أو زوجتنا من جوه القلب فعلا؟ هل نقدر أن نواجه صعوبات الحياة ومشاكل العالم بالضحك؟ والأهم من الضحك كده لوحده، هو الضحك مع بعض، بل والأهم جدا هو الضحك لبعض.

أهمية الضحك فى الحياة العائلية بتختلف من حد للتاني وممكن كمان البعض يعتبر هذا ترفا ورفاهية، والبعض يرى أهمية كبرى له.... الضحك قال يا سم على التكشير، عم صلاح جاهين قاللنا كده ومصدقينه، وأنتوا ممكن تحسبوها ببساطة تقعد مع حد مكشر مهموم وعاقد الحاجبين ورافع المنكبين ومديها بوز شبرين ولا تقعد مع حد فاكهها عشان ربنا يفكها مبتسم ومبتهج، شوف أنت بقى لو عايش في مكان واحد وفى بيت الزوجية مع زوج لا يضحك، ثم إنه لا يحاول أن يُضحك زوجته، ممكن الدنيا يبقى شكلها إيه، ليس مهما من وجهة نظري إنك تتكلم مع زوجتك ويكون بينكما حوار بقدر ما أحس أنه مهم جدا أن يبقى بينكما حوار باسم ضاحك، الضحك مع الزوجة والضحك بين الزوجين هل هو شفاء للنكد وهل هو علاج للمشاكل وهل هو ضرورة نفسية وزوجية، هل أنت راجل مسئول وقد مسئولية إضحاك زوجتك ولا أنت من إياهم؟

يا عزيزي قل لزوجتك نكتة حتى لو مضحكتش، آديك حاولت، ابتسم في وجهها واضحك لها تضحك لك زوجتك والدنيا كمان، لا تبخل على راحتك العائلية بضحكة ولا تحرم نفسك من بهجة مع زوجتك، الضحك مش فرض ولا واجب عليك بل هو حق ليك ولزوجتك فالضحك يذكرها بحبك وبوجودك وبحضورك وباهتمامك وبقدرتك على بث الأمل، والضحك يقنعك ببهجتها واستجابتها، الضحك يصحصح الأحاسيس وينور فوانيس الدماغ، ويهب الثقة ويقوى العواطف، ويعمق السعادة، والضحك يُلقى بفضله راحة واستراحة على حياتك الزوجية، الضحك ذكاء في مواجهة نكد الحياة والضحك مع الزوجة ذكاء عاطفي فى مواجهة جفاف المشاعر، اضحكوا ومالكوش دعوة خلى الباقي على الله.

للتواصل:
maganin@maganin.com

اقرأ أيضاً:
اعترافاتي الشخصية:هل للمريض العقلي...؟ / اعترافاتي الشخصية: حرية الإعلام / اعترافاتي الشخصية(لا للفساد..لا للتعصب) / اعترافاتي الشخصية:"الوعود التي لا تتحقق" / اعترافاتي الشخصية:ميونخ / إعترافاتي الشخصية:تحيا الثرثرة / الهروب من الصراع / اعترافاتي الشخصية بثينة تتألم / ماذا لو صدَّق مبارك أنه رئيس منتخب؟ / يا ما في الدنيا جاري...يا مجاري[1] / إعترافاتي الشخصية مخلصشي..لسه / اعترافاتي:بابا وماما فين يا محمد؟ / اعترافاتي الشخصية: خارج التصنيف / اعترافاتي الشخصية:سيوة التي لا نعرفها / اعترافاتي الشخصية عار علينا يامصريين... / اعترافاتي:فعلا السودانيون أشقاء لنافي القهر / إعترافاتي الشخصية: نحن جمهور واعٍ / اعترافاتي الشخصية:مادلين القبطية / اعترافاتي الشخصية: صديقاتي الوحيدات / الكدب ساعات مش كدب بس ده كدب / اعترافاتي الشخصية رب ضارة نافعة / اعترافاتي مرثية على أبواب اللجان الانتخابية / اعترافاتي الشخصية:الشفافية هي مطلبي / إعترافاتي: خلاص..يعني..خلاص / اعترافاتي:عُقدُنا كيف نتخلص منها؟(2) / اعترافاتي الشخصية:أفكارنا السلبية ضرورية؟ / اعترافاتي: جراح الحب لا يمكن تجنبها / كله يشبهللو...وأنا تبع نجيب محفوظ / اعترافاتي اللي يفوت ما بيموت / اعترافاتي الشخصية يا سابل الستر / اعترافاتي الشخصية: إلى هشام ....  / اعترافاتي الشخصية: يحيا البشر  / اعترافاتي الشخصية: مين إللي بيدفع التمن؟  / اعترافاتي الشخصية: فاطمة من دحروج  / اعترافاتي الشخصية: وادي الكباش / اعترافاتي الشخصية:الأطفال يهدون الدمار  / إعترافاتي الشخصية: لماذا هم قصار القامة؟ / اعترافاتي الشخصية: لحظة لإعادة النظر  / جولة في شرايين القاهرة  / أجمل معزوفة ضد الفساد  



الكاتب: بثينة كامل
نشرت على الموقع بتاريخ: 10/09/2006