بدور على دنيا ثانية
أنا صاحبة استشارة : وحيدة إن شاء الله سعيدة
أنا واحدة مليش حد خالص في الدنيا وحيدة وكل الناس بتعاملني وحش كلهم كنت بحاول ألتمس ليهم أعذار ألت لنفسي نروح لحد متخصص يمكن يفهم مشكلتي ويساعدني لكن للأسف طلع ألعن منهم كلهم جايز أنا حساسة شوية زيادة عن اللزوم لكن المفروض أنه يكون أكتر واحد يعرف كده وكمان مشهور وبيعمل لنفسه بروبجندا تمام
كان لي تجارب حب وصداقة كلها فشلت لأني طيبة زيادة عن اللزوم بس مش غبية باختصار أنا كرهت الدنيا كلها حتى لما بعت على الموقع ده رد عليا الدكتور وائل وقال لي روحي لدكتور وتابعينا باللي حصل وقال كلام كده معناه مش أتكسف أني أحكي واحدة زيي مش من حقها يكون ليها أسرار كان عنوان الرسالة وحيدة إن شاء الله سعيدة، أما باقي الكلام مفهمتوش
المهم دي مشكلتي النفسية طبعا ظهرت علي بشوية أعراض كده أنا مش هقول إيه الأعراض دي ثاني ولا حتى هحاول أتعالج لأني مش هثق في حد ثاني وخصوصا الدكاترة اللي همهم الربح المادي (حتى لو قالوا مش عاوزين فلوس) وبيلعبوا في كيميا الدماغ وده أنا مش هقبله أنا مش بعته دلوقتي عشان أخد مشورة من حد أنا عاوزه أسمع العالم كله أن الدنيا مش لسه بخير وأن مشاكل كتير ملهاش حل عند أي حد خالص
جايز اختبار من عند ربنا إنما أنا كائن ضعيف مش هادر استحمل العيشة مع بني ادم دول يا ريت تدوروا على اللي زيي وتلحقوهم في مكان لوحدهم بعيد عن الهمج حتى لو بعد أنا ميحصلي حاجة مش مهم أنا المهم أي حد تانى هيتولد زيى أقرب للعصفور أو البغبغان أكثر منه أقرب للإنسان والزواحف والحشرات الناس اللي معندهمش مشكلة تخصهم أد ممشكلتهم مشاكل الناس وطريقة تعاملاتهم مع بعض
ياريت الرسالة دي تتنشر يهمني تتنشر وميهمنيش الرد لأن الناس اللي زيي أنا لسه ما قابلتهمش
وكان نفسي أشوفهم قبل مموت بسبب محاولاتي الدائمة أني متعديش من اللي حوليا.
03/02/2007

رد المستشار
في التاسعة والنصف إلا دقائق ثلاث من مساء الجمعة 2 فبراير 2007 أرسلت ابنتنا صاحبة هذه المشكلة نفس النص السابق على بريدي الشخصي معنونا بـ: "حتى لو مش مصدق دون لود الصورة وشوفها"، وكانت الصورة هي التي تظهر لكم تحت هذا الكلام.... لتشير إلى نسياننا فتح بوابة تلقي المشكلات في الوقت الموعود!
نعم حصل هذا يا ابنتي وكان خطأ نشكرك على تنبيهنا له، كما نعتذر لكل صاحب مشكلة كان ينتظرنا فلم يجدنا نستقبل المشكلات كما وعدنا وعذرنا أننا نسينا وحسبناها الجمعة التالية، ولكننا بناء على رسالتك ذات الصورة فتحنا البوابة وانتظرنا حتى يوم السبت صباحا ..... وها أنت أرسلت لنا من الطريق الطبيعي، فشكرا لك.
لست أدري لماذا كل هذا اليأس والضجر من طلب المساعدة؟ ولماذا كل هذا الاعتراض على التصريح بخلفيات مشكلتك؟ قد يكون محبطا ألا تستطيعي فهم ردي السابق عليك، وقد تكون خبرتك مع المتخصص الذي عرضت مشكلتك عليه- بكل تفاصيلها "وهو ما أشك أنك فعلته لأنك ترين في ذلك حرمانا لنفسك من الحق في السرية"- محبطة أكثر وأكثر ..... ورغم كل ذلك وغيره مما نجهل لا أجد لك حقا في كل هذا اليأس يا بنيتي.
ويكفيني ردا على قولك: (حد أنا عاوزه أسمع العالم كله أن الدنيا مش لسه بخير وأن مشاكل كتير ملهاش حل عند أي حد خالص) يكفيني أن أذكرك بقول سيد الخلق صلى الله عليه وسلم: "الخير فيّ وفي أمتي إلى يوم القيامة" صدق صلى الله عليه وسلم.
وأما حكاية أن الأطباء النفسيين يلعبون في كيمياء الدماغ فإنني أقول لك أن هذا القول هو أحد تجليات الجهل المطبق الذي تعيش فيه قطاعات كبيرة من الناس وهذا ما أكدناه وبيناه في باب شبهات وردود، ذلك أن تعامل الطبيب النفسي بالعقاقير مع دماغ مريضه ليس لعبا ولن يكون..... نقول هذا وإن كانت لنا تحفظاتنا على المسرفين في استخدام العقاقير من الأطباء النفسيين في طبيب نفسي أم طبيب كيميائي.
نصحتك بأن تختاري من أطباء مجانين النفسانيين فهل فعلت؟ لا أظن وفي النهاية أكرر لك ما ختمت به ردي السابق عليك لأنني عند نفس موقفي :
قد يكونُ هناك اضطراب نفسي سلوكي معرفي لديك وهذا الاضطراب بإذن الله قابل للعلاج، إذن تخيري من أطباء مجانين النفسيين وتابعينا بالممارسة العملية للعلاج هنا على مجانين، ودعك من حكاية الأسرار، وتابعينا أولا برأي المستشار، بسرعة من فضلك.
وأهلا بك على مجانين.