علاقة من النت
أنا بنت عمري 14 سنة في 3 إعدادي والدي متوفى وعندي أخ وأخت ومامتي إحنا علاقتنا بالأهل وكده مش كويسة لوجود خلافات أمي تحملت مسؤوليتنا وأنا عمري 3 سنين وأخواتي أكبر مني بس كانوا بردو صغيرين وقت ما والدي توفى، والدي كان دكتور وأنا بحب الطب جدا ونفسي أبقى دكتورة زيه بالضبط إحنا مستوانا المادي كويس والحمد لله المشكلة بقى أني محتاجة أحب حد الأول بدأت أدخل شات وكنت عايزه أكلم أي حد مش شرط ولد ومش شرط بنت ومكونتش عايزه أي علاقة من على النت
أنا كنت عايزه حد بس يسمعني ويفهمني ويشوفني بفكر ازاي أنا تفكيري سابق سني بكثير وأهلي عارفين كده بس دايما اخويا وأمي وكلهم بيحبطوني حتى ولو بهزار بعد ما دخلت الشات بدأت أتعرف على شباب بس مكنش حد بيشوف صورتي ولا يسمع صوتي ولا يعرف اسمي الحقيقي ولا أنا منين ممكن كانوا بيعرفوا بعض المعلومات دي لكن مش كلها.
في فتره حصل حوار بيني وبين أمي وهي كانت في الفترة دي أمي وأبويا وكل حاجه في حياتي، الحوار ده بعده حسيت أني انكسرت من أمي أو في حاجة حصلت منه جرحت قلبي من ناحيتها في الفترة دي كنت بكلم شاب بقالي فتره بكم بالصدفة كده لقتني بقول له أني بحبه مش عارفه ازاي المهم طبعا عذاب ضميري مسبنيش وعذابي أني بخون أهلي بردو مسبنيش وديني وأخلاقي وكل حاجة كانت بتعذب فيا أنا لغاية في يوم عرفت من واحدة صاحبتي على النت لما قولتها تكلمه وتسأله هو بيحب ولا لاء وطلع مش بيحب وطبعا كان بيكدب علي أنا اه اتجرحت بس عرفت بعدها أني غلطت .
وفعلا كنت مستحقرة نفسي جدا من عملتي دي وبعد كده طبعا واحد غيره قال لي بحبك بس المرة دي أنا كنت فيها شجاعة وقلت له لاء مش ينفع وربنا يرزقك ببنت ثانية وتبقى أحسن مني ومسحت ميله وبعد كده تكرر لثالث مرة ومسحت بردو الميل لأني مش هكرر اللي حصل وبعد كده قررت أني مدخلش شات تاني لأني تخيلت أن الشخص اللي بحبه في المستقبل هيسبني علشان كده.
المهم بردو رجعت ثاني للشات السنة دى واتعرف على شخص المهم الشخص ده أكبر مني بعشر سنين بيعاملنى باحترام جدا وكان بيعاملنى زى أخته جت في فترة الياهو معرفتش اكلمه من عليه قومت طلبت منه انه يبقى يفتح الهوت ميل بتاعه علشان نتكلم عليه المهم بدا يفتح وبدا ميكلمش حد قد مبيكلمني وبعد كده بقى ممكن يطلع قافل علشان يكلمني لوحدي بس ومحدش يكلمه وهو بيكلمنى وبعد كده أنا قلت له اسمي الحقيقي وأنا من بلد كذا وهو كمان من نفس بلدي قال لي في يوم باسمي قدام أختي المهم أختي فاكره إن في حاجة لأني بحس أني بحب على نفسي ساعات وسوري يعنى في الجملة بس عملنا خناقه ومسحت ميله وعملته ميل تانى يكلمني من عليه وهو بعدها اليوم التاني على طول قال لي غلط اللي احنا عملناه ويارتنى ما سمعت كلامك.
بدأنا نتكلم كل يوم وبدأت أحس إنه بيوحشني وأني بحبه ونفسي يحبني ومن كام يوم لمحت له أني يعني بحبه وده كان بالصدفة قال لي انه مينفعش لأنه مشافنيش ولا سمع صوتي ولا حتى يعرف أنا منين في نفس البلد وقال لي أنه عايز يقول لي حاجات كتير بس مينفعش بس بحس أنه بيحبنى بس علشان بيفكر بعقله بيقول أن ده مينفعش علشان هو مشفنيش ولا أي حاجه.
المشكلة أني مش عايزه أتعلق بيه وعايزه أفوق من اللي أنا فيه وآه نسيت قال لي أني مكلمش أولاد من على النت خالص وأنا فعلا مسحت كل الأولاد اللي عندي بما فيه واحد كان بيقول لي قريب انه بيحبني حتى من غير ما يشوفني ومسحتهم كلهم ومش بكلم غيره وبنات كمان وعارفه ان ده غلط لاني هتعلق بيه اكتر وعارفه أني في مرحلة مراهقة بس مش عارفه انا يمكن اتكلمت في مشاكل الحب بس اللي بمر بيها لكن انا جوايا حاجات كتير تعب أني أوي فكرت كتير أروح لدكتور نفساني بس مينفعش لأني أهلي مش هيوافقوا.
أهلي شايفين أني عايشه الدور حبتين وعامله نفسي كبيرة وكأني في جامعة بس المشكلة إن أنا تفكيري فعلا تفكير واحدة ناضجة مش بنت عندها أربعة عشر سنة أبويا توفى وأنا تلت سنين وكنت عارفة أنه مات ومشوفتش طفلة في سني عرفت أو فهمت معنى الموت وهي عندها تلت سنين زيي.
أنا على فكرة ربنا مديني هبة أني بحلم بحاجات بتحصل مواقف أماكن بشوفها في الحلم مع ناس أو ناس هتتعب أو بشوف كل حاجة ولما بصحى مش ببقى فاكرة أي حاجه لغاية لما يحصل الموقف وأفتكر أني شفته قبل كده.
نفسي أحس بإحساس ببايا لما يجيء يغطيني وأنا نايمة وأنا يمكن متعلقة بأخويا دلوقتى اكتر من أمي لأني بحس أنه أبويا بس للاسف هو اه بيحبنى بس مش بيظهرلى حبه ليا بقدر مانا بظهرله حبي ليه هو بيتهيأ لي ممكن يبقى مدايق لو حبيبتة مكلمتهوش لكن أنا لو مكلمتهوش هيبقى عادى ومش هبقى فارقه معاه في أي حاجه نفسي حد يساعدني لأني حاسة أني شايلة كتير أوي في قلبي ونفسي حد يقول لي أعمل إيه وياريت لو دكتور أو الدكتورة اللي هترد عليا يكتبولى ايميلهم لأني محتاجة أتكلم مع دكتور أو دكتورة.
ويا ليت الرد يكون بسرعة لان المدارس خلاص قربت وأنا مش بفتح في المدارس النت وأنا آسفة أني طولت عليكوا بس معلش استحملونى أنا محتاجة لمساعدتكم ويا ليت الرد يتبعتلى على ايميلى مش على الموقع من فضلكم.
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
3/9/2008

رد المستشار
السلام عليكم ورحمة الله؛
مرحبا بك يا صغيرتي.. وأتمنى أن أستطيع إفادتك وأن تتفهمي نصيحتي لك فأنا ألمس في حديثك عقلا ونضجا يسبق سنك بالفعل وإن كانت هذه هبة من الله فلابد أن نحترمها وان نستخدمها على ما يرام وما هو مقبول ..غاليتي عندما تقولين أنك تسبقين عمرك وتشعرين بالنضج فهذا أمر رائع ومتميز ولابد من استغلال ذلك في إدارة أمورنا وتصرفاتنا بالحياة فقد مرت عليك الكثير من المواقف التي تعلمك معنى الصمود والمواجهة وأكبر تلك المواقف هو موت والدك رحمه الله...
والآن آمل أن تصمدي أمام أي موقف آخر فهو أهون مما فات ومضى فأنت تحتاجين إلى الحب وتبحثين عنه ولا شيء في ذلك فهذا شعور جميل واحتياج طبيعي فالحب من المشاعر الراقية والجميلة والتي لا مثيل لها ولكن عندما توجه بطريقة صحيحة ونتعامل معها بذكاء محافظين على الكرامة والأخلاق، فالحب لا يمكننا البحث عنه وترصده فيجب أن نجيد الاختيار والأسلوب عندما نحب وأن لا نتصرف تصرفات عشوائية لا معنى لها كدخول شات والتعرف على فلان وفلان وهذا يقول أحبك ويكذب وأنت تخفين اسمك وبياناتك حتى تحافظي على ثقة أهلك بك ..ما معنى هذا يا صغيرتي؟
هذا الأسلوب لا يوصلك إلى الحب بل يوصلك إلى هدر الوقت وخداع المشاعر.. فمشاعرك أختي غالية لا يجب أن تخرج هكذا لأشخاص مجهولين لا يعرفون معنى الحب والالتزام فالشات وسيله للتنفيس عن كل ما هو زائف من مشاعر أو بيانات شخصية فالكذب والخداع والتهريج متاح... كيف تعلقين قلبك الصغير إلى مثل هذه التجارب والتي تسمى حب؟؟ ليست كذلك ولن تكون فمازلت صغيرة وإن لم تكوني ذلك بعقلك وتفكيرك ولكن أنت صغيرة بخبراتك وعمرك الزمني..
وهذا الحب (حب الشات) لا يفيد غاليتي ابحثي عن مستقبلك واجتهدي في تنفيذ ما تمناه والدك ولا تتعجلي الحب الآن فهو سوف يأتي أليك دون قصد أو ترصد منك يأتي ناضجا صحيحا في مكانه... ولا تحملي قلبك ما هو أكبر من طاقته فعليك أن تهتمي بتكوين ذاتك وحياتك أولا حتى تكوني محط أنظار من يستحقك ويستحق قلبك وحبك ومشاعرك... أنت لا تحتاجين إلى طبيب نفسي معالج فأنت فقط تحتاجين الإرشاد والنصيحة وأنا واثقة أنك تفهمت الأمور وسوف تحاولين أن تجتهدي وتتجهي إلى طريقك الصائب.. أتمنى لك الخير وحسن التصرف وأن ترضي والدك وأمك وأن تحافظي قبل ذلك على احترام ذاتك وتقديرها.. رعاك الله ووفقك إلى ما يحبه ويرضاه.
واقرئي على مجانين:
لعبة الشات: أولاد وبنات- م
محتارة في علاقة طويلة على النت مشاركة
معقول يحب اثنين مشاركة
حب على الشات: حذارِ يا بنات!