شكوك في الدين
سلام عليكم ورحمة الله؛
لو سمحتم عندي مشكلة تعباني أوي وياريت لو هتنشروها على الصفحة فبلاش الاسم
أنا مش عارفة اللي عندي دي وسواس أم شياطين أم أنا فعلا ملعونة ومطرودة من رحمة ربنا. أنا عندي دايما حديث نفسي كفري وتشكيك في كل حاجة في الدين ومع ذلك بصلي وبعمل كل فروض الدين الإسلامي، حتى لما بصلي بيجيني الكلام ده ولما أقرأ القرآن برضه على طول حاجات مش كويسة وتشكيك وتعدي على الذات الإلهيه وعلى ذات الرسول عليه الصلاة والسلام.
أنا مش عارفة أنا منافقة ولا أنا إيه بالضبط طب ده أو مرض نفسي ووسواس قهري أعرف إزاي.
أنا محتاجة أوي لمساعدتكم أنا حياتي جحيم وبفكر أنتحر بس أنا جبانة مش عارفة آخد الخطوة دي وأرجوكم ردوا علي في رسالة بلاش تنشروها. علما بأن الأعراض دي من زمان أوي سنين يمكن 15 سنة بس زادت من حوالي 5 سنين حتى الآن
1/4/2016

رد المستشار
وعليكم السلام ورحمة الله تعالى وبركاته يا أخت "B"
الأمر لا يحتاج إلى حيرة، معك وسواس قهري واضح 100%، خمسة عشر عامًا من الانزعاج من الأفكار الكفرية مع المحافظة على الفروض والواجبات الدينية، والرغبة في الانتحار لشدة الغم من هذه الأفكار......، لا يعني إلا أنه وسواس قهري.....
المنافق لا يعاني، فقد اختار النفاق بملء إرادته، وكذلك الكافر. إنما يعاني المؤمن الذي لا يرضى عن وساوسه لتناقضها مع حقيقته الإيمانية، وحينها ينطبق عليه حديث النبي صلى الله عليه وسلم الذي رواه أبو هريرة رضي الله عنه قال: ((جَاءَ نَاسٌ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ -صلى الله عليه وسلم- فَسَأَلُوهُ: [نَّا نَجِدُ فِي أَنْفُسِنَا مَا يَتَعَاظَمُ أَحَدُنَا أَنْ يَتَكَلَّمَ بِهِ. قَالَ: «وَقَدْ وَجَدْتُمُوهُ؟». قَالُوا: نَعَمْ. قَالَ: «ذَاكَ صَرِيحُ الإِيمَانِ»)). [مسلم: الإيمان/باب بيان الوسوسة في الإيمان]. اطمئني، فمعاناتك هو دليل إيمانك الخالص بشهادة نبينا محمد صلى الله عليه وسلم. افرحي عندما تأتيك الأفكار لأنها تقدم لك الدليل تلو الدليل على إيمانك الحق الصافي القوي.
وأخيرًا: سارعي إلى طبيب نفسي لأخذ دواء مناسب يريحك، فالوسواس يلازمك منذ الصغر، وتسبب لك باكتئاب كما هو واضح من رغبتك بالانتحار، ولابد في هذه الحالة من علاج، سترتاحين كثيرًا فلا تترددي.
عافاك الله وأثابك