اكتئاب ولا طبيعي !!
أنا باختصار شوية عندي 20 سنة بقالي مثلاً 3 أو 4 سنين عندي حالة غريبة وإحساس أني على طول متضايقة وعايزة أعيط ومعظم الوقت في مشاكل عندي وغالباً مش حاسة بالأمان علاقتي مع أسرتي سيئة جداً وكل فترة بتسوء أكثر، أنا عندي أخوات أكبر مني وكلهم مشغولين بحياتهم ومعظم كلامنا خناق وبس ووالدي مسافر شغله برة ووالدتي كلامنا كله خناق ومشاكل،
بقالي ثلاث سنين تقريبا بتجنب الكلام معهم معظم الوقت قاعدة في غرفتي لوحدي ومش عايزة أتكلم مع حد ومؤخراً حتى مبقتش عايزة أتكلم مع صحابي ولا أخرج معظم الوقت، حاسة إني مش عايزة أمل ومليش مزاج لأي حاجة ولا حتى الدراسة حاسة أن حياتي كلها تنهار ومعنديش طاقة إني أحاول أساعد نفسي مبقتش متقبلة كلام من أهلي خالص، أهلي بيحبوا يدخلوا في حياتي أوي وبيدخلوا بأسلوب مابيعجبنيش،
وكل دا بحجة أنهم خايفين علي بس كل مرة بيدخلوا في حياتي بيبوظوا حياتي أكتر أنا بقيت حاسة أنهم مصدر مالي لي بس ومش حاسة معهم ولا بأمان ولا بأي حاجة من اللي المفروض أحسها مع أهلي، معظم الوقت حاسة إني تعبانة ومعنديش طاقة لأي حاجة وحاسة أن عندي صداع كثير أوي ودايخة وأوقات كثير أطرافي منملة مبقتش حتى عارفة أهتم بدراستي، ومهما حاولت وعملت مجهود مش بعرف أحقق اللي نفسي فيه، هما على طول شايفين إني فاشلة ومش كويسة كلامهم معايا بيتعبني ويضايقني والفترة دي على طول بكون عايزة أعيط وفجأة بلاقي نفسي بعيط وبس.
بحاول أحسن علاقتي مع ربنا وبس وبحاول أصلي كثير وأقرأ قرآن بس مش كثير حاولت أقول معظم الكلام ومش عارفة إيه الحل عشان أحاول أرجع لحياتي ثاني أنا كنت أحسن من كدا كثير أنا حاليا مبقتش بحس بأي حاجة خالص ولا إحساس زعل ولا فرحة ولا أي حاجة بكون عايزة اليوم يخلص وبس،
ومعظم الوقت مش بعرف أنام وبفكر كثير أوي في كل حاجة،
ودماغي على طول شغالة.
26/8/2018

رد المستشار
الابنة العزيزة "شيماء" أهلاً وسهلاً بك على مجانين وشكراً على ثقتك، واختيارك خدمة استشارات مجانين بالموقع.
حقيقة يبدو السؤال غريباً من بنية في العشرين من عمرها أي أنها من المقيمات على الإنترنت ... فأنت تصفين حالة من المزاج السيء ومناخ الأسرة المفكك المعكر بالنقاشات العنيفة التي تفضي إلى القطيعة ؟ امتدت لسنوات ثلاث أو أربع هي من أثرى السنوات في عمر أي إنسان... ثم دخلت مباشرة في وصف ما ألم بك في الفترة الأخيرة من أعراض تكاد تقول أنها اكتئاب !! ثم تسألين هذا السؤال إن لم يكن هذا اكتئاب فماذا يكون الاكتئاب ؟ يبدو أنك من غير المهتمات بالقراءة في العلوم النفسية الاجتماعية... لكن ليس هذا شاغلنا الآن.
من الغريب أنك أغفلت ذكر أي شيء عن حياتك خارج الأسرة ... بما يجعلنا نشك في تشخيص عسر مزاج ... لأننا لا نعرف تحديداً ما هو مزاجك السائد في تلك الفترة وما هي أفكارك التي أدخلتك في صدام مع المحيطين.... فماذا عن علاقاتك بالآخرين ؟ والتي نخمن أنك تعرضت فيها لأزمات لم تذكري شيئاً منها لنا .... وماذا عن سلوكياتك أنت وما هي مثلاً ردود أفعالك لمضايقاتهم في البيت ... كل هذا أنت أغفلت ذكره وهو مهم في التشخيص الطولي للحالة ! فنحن لا نستطيع استبعاد وجود سمات شخصية مضطربة في حالتك.
برغم كل ذلك المهم الآن هو كيف نتعامل مع حالة اضطراب الاكتئاب الجسيم التي ألمت بك ؟ لابد من التحرك السريع نحو طبيب أو معالج نفساني ليقيم الحالة ويعلاج الاكتئاب بأسرع ما يمكن وهو ما يعني احتياجك لعقاقير تساعدك على أن تستعيدي "شيماء" القوية وأن تسرعي بإنجاز ما فاتك بسبب الاكتئاب من الدراسة..... سارعي بالتحرك وأهلاً وسهلاً بك دائماً على موقع مجانين فالتطورات تابعين .