الشخصية التجنبية فاشل أم حائر أم مكتئب ؟ م9
عايز أموت
عايز أموت ماليش مستقبل وأنا عاجز عن أي شيء مش شايف حل غير إني أموت نفسي يا إما تدخلوني مستشفى أقعد فيها لحد ما أموت، أنا مش قد الحياة ولا قد الشغل ومش نافع في حاجة أنتم مش حاسين بي محدش حاسس بي كلكم فاكرين إني أقدر أعمل غير كده بروح للدكتور بيقولي الحل اتجوز وأنا مش قادر يا إما نعمل كهرباء
وبروح لدكتورة تانية المفروض شغالة علاج نفسي الجلسة بتكون صغيرة ما تعديش تلت ساعة والمسافات بينها كتيرة يعني ممكن كل خمس أسابيع والدكتور معندوش غير الأدوية ويقولي أنت لسه ما اتجوزتش ليه طب نعمل جلسات كهرباء طب خلاص دخلوني مستشفى أقعد فيها لحد ما أموت وادوني أدوية وكهرباء لحد ما أموت أنا مش قادر أعمل حاجة بره كل مرة الشغل يحسسني إن أنا ناقص ذكاء ناقص تفكير وحاسس إني مش قد حاجة طب أعمل إيه؟؟ أموت نفسي ولا أعمل إيه ما انفعش في حاجة هكسب ازاي عشان أتجوز زي الناس؟
أنا كبرت مين يرضى بي وهعمل إيه للي هتجوزها!!!
هسعدها إزاي هصرف منين، مش عارف أموت نفسي مش قد أي حاجة.
5/2/2022

رد المستشار
شكراً على متابعتك الموقع للمرة التاسعة.
هذه هي متابعتك التاسعة مع الموقع ومحتوى هذه الاستشارة لا يختلف بتاتا عن السابقة. في الرسالة السابقة تطرقت إلى مقاومتك للعلاج وضرورة العمل مع طبيبك النفساني والمعالج النفساني لتجاوز هذه المقاومة. هذا الجانب من قضيتك لا يتم الفصل فيه عن طريق الموقع ولا المراسلات ولا حتى جلسات نفسانية عن طريق الإنترنت وإنما في جلسات علاج نفساني ديناميكي بكل معنى الكلمة.
استشارة اليوم هي امتداد لاستشارتك السابقة وتعزيز المقاومة فيها والبوح بها بإسقاط اللوم على الطبيب المعالج والمعالج النفساني كذلك٬ ويصاحب ذلك كله مشاعر الغضب والاستياء من الطب النفساني٬ وربما من القطاع الطبي بأسره. بالطبع تفسير ذلك يكمن في إزاحتك الغضب من نفسك ومن بيئتك صوب الطب العقلي ورفضك تحمل مسؤولية فشلك وانهيار معنوياتك.
هناك حقيقة يجب أن تدركها ويدركها كل من يراجع مراكز الطب العقلي وهي أن رحلة الشفاء ونجاحها لا يعتمد فقط على العلاج الطبي أو النفساني وتأثيرها لا يتجاوز ٢٠٪ على أعلى التقدير. البقية هي ظروفك البيئية٬ شبكتك الاجتماعية٬ وشخصيتك أنت بالذات.
بدلا من أن تصب غضبك على الموقع وطبيبك ومعالجك عليك بمراجعة نفسك وتغيير مسار حياتك وهذه مهمتك أنت فقط لا غير.
وفقك الله.
التعليق: دكتور أحمد
أنا دكتور زيك عاوز أتواصل معك عشان تعرف إنك مش لوحدك وأن فيه اللي حاله أصعب منك كتير :)