جاية أسألكم إزاي أبطل أقلل من نفسي قصاد نفسي إزاي أبطل أشوفني قليلة والحاجات العادية كتيرة علي وأني لازم أرضى بأقل من العادي لمجرد أني خريجة خدمة اجتماعية مش كلية كبيرة مش بعيب في خدمة خالص وممكن أقول فيها أشعار كتير بس عاوزة أقول مشكلتي وأخلص 😂 وأنا في الكلية كنت بتكسف أطلب أي حاجة من بابا للكلية بخاف يقولي أمال لو طلب كنتي هتطلبي قد إيه أو يقولي مصاريفك كترت رغم أن عمره ما قالها بس دايما بخوف نفسي بنفسي يعني لما اتخرجت وصحابي ماليين التايم لاين بهجة وأنهم خلاص اتخرجوا أنا نزلت بوست واحد بس مش كاريزما ولا حاجة كنت خايفة حد يشوف يقول أمال لو كلية قمة كانت عملت فرح
قلت الكلام ده لنفسي وأي حاجة بعملها دلوقتي بواجه نفسي بكلام سلبي متقليش أصلا بس بخاف يتقالي وأنا هتأثر جدا فبقتصر الطريق حتى لما حبيت حد هو جميل جداً ما شاء الله بقيت مستكتراه على نفسي هو طويل أبيضاني وحليوة وأنا سمرة شوية أنا شايفة نفسي حلوة جدا على فكرة بس كل تفكيري لحد دلوقتي حتى لو هو كان بيبادلني نفس المشاعر وجه تقدم لي أول حد داخل الفرح هيقول هو العريس ملقاش غير دي ده أحلي منها + إنه خريج كلية كبيرة
حياتي عبارة عن خوف خطوات كتيرة مقدرتش آخدها بسبب خوفي من الفشل، النظرة، أي كلام هيتقال علي أنا بقيت ببقى قعدة في أي مكان عام لو حد بصلي مرتين بقول أكيد في حاجة غلط أكيد لبسي مش تمام
رغم إني الحمد لله لبسي كله ساتر تعبت جدا
عارفين أغنية كاريوكي "بنخاف" أنا عايشة فيها وحقيقي تعبت انصحوني♥
11/4/2025

رد المستشار
شكراً على مراسلتك الموقع.
من الصعب القول بأنك تعانين من اضطراب نفسي والمشاعر التي تشيرين إليها وعصاب التخرج من جامعة قمة وغير ذلك كثيرة التكرار والملاحظة في الاستشارات التي تصل الموقع. كذلك ربما ما تتحدثين عنه في الرسالة يشعر به الكثير في عمرك وأنت لا تزالين في بداية الطريق لمواجهة تحديات أكثر تعقيدا في الحياة.
رغم ذلك الاعتراف بالمشاعر بحد ذاته خطوة كبيرة وقوية جداً. لديك الوعي الكافي بمشكلتك، وهذا بداية الحل ومرحلة التغيير.
البداية هي تعزيز الثقة بالنفس مع التركيز على نقاط قوتك وإنجازاتك، حتى لو كانت صغيرة. هناك الحاجة إلى تبديل الأفكار السلبية بأفكار إيجابية. حين تفكري في "أنا مش كافية"، استبدليها بـ "أنا بعمل اللي في استطاعتي وهذا يكفيني."
توقفي عن المقارنة فلكل إنسان رحلته الفريدة، والكلية التي تخرجت منها لا تحدد قيمتك أو مستقبلك. اخرجي من دائرة المقارنات التي لا قيمة لها. تواصلي مع الآخرين ولا تتردي في طلب الدعم من المقربين لك. حاولي تخطي الخوف من خلال خطوات صغيرة. ممكن تبدئي بحاجة بسيطة مثل تجربة نشاط جديد أو التعبير عن رأيك في اجتماع. اهتمي بنفسك وبصحتك النفسية واستثمري وقت في الهوايات التي تحصلين من خلالها على الراحة النفسية.
ما يمكن قوله بأن في طريقك للتغيير وأنت في بداية رحلة تطوير شخصيتك وتحقيق أحلامك.
وفقك الله