وسواس قهري
سلام عليكم، أنا أعاني من الوسواس بقى لي 11 سنة بدأ معايا من الحمام والطرطشة والوضوء وبعدين الصلاة وبعدين الطهارة وبعدين أفكار مش محترمة (إباحية) وهذه التي دمرت حياتي،
مشكلتي في الحمام إني بطول، عايزة حضرتك تقول لي يعني لو بول أمسح كام مرة ولو براز كام مرة عشان أنا مش بحس بالطهارة وده اللي بيخليني أطول جدا،
لما بخرج وأتوضأ وأصلي الفرض آجي أصلي السنة أحس إن في حاجة بتنزل وساعات بلاقي بلل، دي نجاسة؟
ماما كانت تعبانة في المستشفى من 3 سنين والقسطرة فرقعت والبول نزل على الأرض، عارف حضرتك لما حد يضغط في البول ويمشي مش بيكون في آثار في الأرض، هما كانوا بيدوسوا عليها بالشراب ويصلوا ولما قلت لهم مصدقونيش وقالوا لي إنت موسوسة وبعدين لبسوا الأحذية، هل فرش الأحذية من الداخل كده نجس؟ ولو نجس يطهر إزاي؟
أكبر مشكلة دلوقتي هي الأفكار اللي بتجيلي لما أتوضأ أو لما أكون بصلي، بيجيلي أفكار إباحية، وساعات بحس إن في حاجة نزلت وساعات بلاقي في حاجة، أنا مش عارفة هل ممكن 2 ثانية تخلي حاجة تنزل وتنقض الوضوء؟
أنا بحاول بقالي 5 سنين أوقف الأفكار دي ومش عارفة
فممكن تساعدني أعمل إيه عشان تعبت
1/9/2019

رد المستشار
الأخت الفاضلة "Asmaa" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، واختيارك خدمة استشارات مجانين بالموقع.
لا أحد يمكنه إيقاف الأفكار الوسواسية وأي محاولة لإيقافها أو دحضها تعطي نتيجة عكسية كما بينا في ردنا عن قمع الأفكار وعملية العقل الساخرة وإنما يكون التعامل الصحيح معها بتتفيهها ومن ثم إهمالها... بالتالي من الطبيعي أن تبوء محاولات السنوات الخمس بالفشل لأنك تحاولين بالطريقة الخطأ.
وأما ما يتعلق بالنجاسة وكيفية الاستنجاء فستجدين إجابات على كل ما سألت وما لم تسألي من أسئلة في كثير من الإجابات السابقة على صفحة الاستشارات وأتخير لك منها الاستشارات التالية:
وساوس الاستنجاء
وساوس النجاسة
وكذلك كل أسئلتك فيما يتعلق بالوسوسة في الوضوء والصلاة
وساوس الوضوء
وساوس الصلاة
وأما ما بقي يحتاج تعليقا خاصا في إفادتك فهو أولا إشارتك إلى عدم إحساسك باكتمال التطهر وهي ظاهرة معروفة في مرضى الوسواس وبالتالي عليك ألا تنتظري هذا الإحساس مكتفية بفعل ما يجب فعله في الحالة المعينة كما ذكر في كيفية الاستنجاء.
وثانيا إحساسك بنزول نقطة والذي أي الإحساس يجب أن تعامليه معاملة الوسواس أي أن تهمليه تماما مع الامتناع عن التفتيش واقرئ ردا سابقا لفقيهتنا د. رفيف الصباغ هو التطنيش + عدم التفتيش.
وثالثا ما يتعلق بالأفكار الإباحية أو غيرها أثناء العبادة والتي يجب أن تعامل كما تعامل في غير العبادة بالإهمال فأنت في الوضوء وفي الصلاة تنصحين بالتصرف كأنك القطار أو المترو أحادي الوقوف.
إن لم تكوني تتناولين علاجا فاعلمي أنه لابد من ذلك ولو لأجل معين، ومرة أخرى أهلا وسهلا بك دائما على موقع مجانين فتابعينا بالتطورات.