وسواس قهري أم ماذا؟ وسواس قهري تعمقي!! م1
عودة وسواس
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته... كنت بعت من شهر أو أكتر كمان رسالتي، وتم الرد عليها من أستاذ دكتور وائل رد مريح جداً ريحني الحمد الله فترة طويلة، وده طبعاً حاجة أحب أبدأ بيها علشان أشكره على شغله وكلامه اللي بيقدمه بدون مقابل.
أما بعد... فأنا قعدت بعد رد حضرتك موسوسة قليلاً بنفس الأفكار، ولكن راحت فترة طويلة، وللأسف رجعت تاني إمبارح لما قرأت بوست على الفيسبوك محتواه "إن اللي بيموت بيسمع أغاني أو موسيقى بيموت كافر ومشرك وحاجات من هذا النوع"، أنت عارف يا دكتور إن أنا عندي وسواس من جهة الحلال والحرام في هذه المسألة ومسائل أخرى.
وأنا سألت شيوخ كتير جداً في الحكاية دي، وكل شيخ ليه رأي... المشكلة إني مش عارفة ليه هي دي المسألة الوحيدة الخلافية بالذات اللي مخلياني واصلة للخوف ده وبحس بخانقة وبحس إني تعبت، وكل شوية أدخل على جوجل أسأل عنها وأسأل شيوخ ودار الإفتاء وشيوخ في السعودية وأمي وأبي وعائلتي وأصدقائي حتى، وليَّا أصدقاء بيدرسوا في الأزهر بفضل أسألهم لدرجة إنهم تعبوا مني في السؤال ده بالذات علشان أنا مش بسأل غيره، بس والله أنا تعبت وخايفة أرجع تاني للي كنت فيه من شهر، وبفضل طول اليوم بعيَّط ومخنوقة كده، ورجعت تاني للأسف أسأل كتير رغم إن الوسواس لسه راجع إمبارح، بس حاسة إنه بقاله قرن معايا!.
حضرتك نصحتني إني أروح لدكتور، بس أنا خايفة ومش عايزة أدوية، وفي نفس الوقت خايفة الدكتور يقولي "إني هبلة، وإزاي أصلاً أسأل إذا كانت الموسيقى حرام ولا حلال؟! وإنها باينة أوي إنها حرام" فاهمني يا دكتور؟...
أنا آسفة لو رسالتي مش واضحة، بس أنا بحاول بقدر الإمكان أبيِّن المقصود من كلامي...
وشكراً مقدماً.
27/11/2020

رد المستشار
الابنة الفاضلة "سارة" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، ومتابعتك خدمة استشارات مجانين بالموقع.
حضرتك لست فقط بحاجة إلى طبيب نفساني وعقَّار أو عقاقير.... لا بل وأيضًا لمعالج نفساني ذي خبرة في علاج الوسواس التعمقي...... وأنت فائقة التعمق ما شاء الله!!!
صدمتني عبارتك (خايفة الدكتور يقول لي "إني هبلة، وإزاي أصلاً أسأل إذا كانت الموسيقى حرام ولا حلال؟! وإنها باينة أوي إنها حرام" فاهمني يا دكتور؟....) لا الحقيقة مصدوم بك أكثر من فاهمك!! الموسيقى باينة أوي إنها حرام!! لا حول ولا قوة إلا بالله! طبعا لا أظن طبيبا نفسانيا يرى أن الموسيقى حرام من الأساس!!
يعني قلت أنك خائفة من فقه الرعب وتفاءلت أنا وقلت البنية فهمت وإن شاء الله توفق في تهذيب تعمقها.... ولكن واضح أني تسرعت في التفاؤل!!... طيب هل بوست على الفيسبوك محتواه "إن اللي بيموت بيسمع أغاني أو موسيقى بيموت كافر ومشرك وحاجات من هذا النوع".... هل هذا إلا بقايا فقه الرعب الذي تخشين منه على نفسك؟؟
الأهم من كل هذا والأنفع علاجيا هو أنه إذا كان اختلاف بين الفقهاء في أمر ما فإن في ذلك رحمة للناس.... يتبع كل منهم ما يوافقه فلا يأثم.... وإذا كنت تتكلمين عن مسألة واضح فيها الخلاف (سألت شيوخ كتير جداً في الحكاية دي، وكل شيخ ليه رأي) والآراء التي حللتها أكثر عددا ونفيرا من التي حرمت والمعتدلون قالوا حسنه حسن وقبيحه قبيح!!...... وأما الموسوس المتعمق يا "سارة" فهو شرعا معفيٌّ من الاختيار وعليه أن يتبع الأيسر طمعا في رخص الله وتهذيبا لتعمقه المذموم.
يعني لو كنت مكان الطبيب الذي سيعالجك إن شاء الله لجعلت الاستماع إلى الموسيقى جزءًا من برنامج علاجك اليومي!.... بيدك أن تأخذي بالرخصة وتنهي الموضوع وإن لا فاعلمي أنك تذنبين في حق نفسك بعدم السعي إلى العلاج!!
ومرة أخرى أهلا وسهلا بك دائما على موقع مجانين فتابعينا بالتطورات.