هل أنا معقدة؟
أنا للأسف مليش صديقة مقربة بس لي أصحاب كتييير يعنى كل زمايلى في الفصل أصحابي وبحبهم بس مفيش حد لقيته زيي ومبادئه زيي ولما كنت بقول لماما كانت تقول لي لما تطلعي ثانوي هتلاقي صديقة زيك وادينى فى أولى ثانوي أهو ولاقيت كمان صاحبة مقدرش أقول عليها صديقة لأني لسة عرفاها من فترة قريبة من حوالي 3 شهور لأن الصداقة عندي كلمة عظيمة أوي مقدرش أديها لحد.
المهم لما طلعت ثانوي لاقيت كل البنات بيحبوا وأن ده هو الطبيعي يعنى البنت اللي مش بتحب هي اللي بقت غريبة أصحابي بيقعدوا يحكوا عن حبهم وكده وأنا رافضة المبدأ دة مش عشان انا مبحسش مثلا ولا عشان رافضة الحب لكن أنا رافضة طريقة الحب إن أنا أرتبط بحد وأنا لسة في أولى ثانوي 99% الموضوع مش هيكمل.
أصحابي بقوا يقولوا عليَّ complex معقدة هما فاكريني معقدة عشان مبحبش حاجة.
13/2/2011

رد المستشار
الابنة العزيزة؛
أنت الأصح من زميلاتك طبعا ولكنني أريد أن ألفت نظرك لشيء وهو أنك من الصعب أن تجدي صديقة تشبهك في كل شيء فقد يكون بينكما اندماج وتوافق في بعض الأشياء ولكن لن يكون في كل شيء ولا تضعي التشابه التام بينكما شرطا أساسيا للصداقة لأن ذلك شيء غير منطقي وإنما شرطك أن يكون هناك راحة نفسية بينكما وثقة متبادلة وإخلاص كل منكما للآخر هذا هو أهم شرط لا بد أن يتوفر في الصديقة.
أما عن أحاديث زميلاتك عن الحب وأنك معقدة لأنك لا ترتبطين بأحد في هذه الفترة فلا تستمعي إليهن ولا تهتمي لانتقادهن هذا لأنه نقد غير بناء وإنما كوني واثقة من نفسك تماما فأنت على الطريق الصحيح لأن كل وقت وله أذانه أي أنت الآن في فترة مراهقة وهذه فترة غير مناسبة للارتباط وإنما ذلك ممكن عندما تبلغن سن النضج لأنكن في هذه المرحلة تكن قد نضجت مشاعركن وأحاسيسكن وطريقة تفكيركن قد تغيرت حتى نظرتكن لشريك الحياة ستختلف عن ما كانت عليه في فترة المراهقة.
وفقكن الله لما يحب ويرضى، مع خالص تمنياتي لكن بالتوفيق في حياتكن العلمية والعملية والاجتماعية، أرجو أن أكون قد وفقت في ردي على استشارتك وتابعينا دائما بأخبارك على موقعنا وأهلا وسهلا بك صديقة لنا.
واقرئي على مجانين:
متى تنتهي المراهقة وننضج؟
المراهقة وتوهم الحب
الصداقة في المراهقة
عن الحب يسألون!
|
| |
|  |
|